Bumaround en De Groene BillenBode fuseren!
Het begon met een stapeltje wasbare luiers op de babykamer. Korte tijd later waren er een missie, een website en een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Zowel Anja van der Vegt als Annika Huizinga werd zelfstandig ondernemer om een einde te maken aan de grote afvalberg van wegwerpluiers. Nu bundelen ze hun krachten in een samenwerking!
Uit eigen ervaring
“Maar ik wil geen wegwerpluiers voor mijn kindje!”, riep Anja toen het nieuws van haar eerste zwangerschap was geland. De overtuiging dat wasbare luiers veel, heel veel beter zijn voor de planeet dan wegwerpluiers heeft ze tien jaar later nog steeds. “In mijn ogen hebben we de aarde in bruikleen. Wasbare luiers voelen als een concreet middel om de afvalberg en het grondstofverbruik kleiner te maken, zodat generaties na ons ook prettig op deze planeet kunnen leven.”
Ook voor Annika waren wasbare luiers een logische stap toen ze zwanger raakte. Maar de eerste luiers bleken een miskoop en toen haar kindje uit de tweede lading groeide, ontstond het idee voor de Luierotheek: een plek waar je wasbare luiers kunt huren. “Eigenlijk heb ik toen het bedrijf gecreëerd dat ik zelf zocht toen ik zwanger was. Waarbij je voor een vast bedrag per maand altijd de juiste wasbare luiers in huis hebt.”
Oneerlijke concurrentie
Zo probeerden Anja en Annika allebei op hun eigen manier iets te doen aan de grote afvalberg van wegwerpluiers. Maar het was geen gemakkelijke weg. Er bestaan nog steeds veel negatieve vooroordelen over wasbare luiers. Tegelijkertijd gaat er verschrikkelijk veel geld om in de marketing van de wegwerpluier. Zelfs de circulaire economie zet liever in op recycling van wegwerpluiers, want wie verdient er na productie nog aan een stukje stof dat jaren kan worden hergebruikt?
Eén plus één is drie
Toch zijn de dames nog steeds gepassioneerd om van wasbare luiers de norm te maken. Maar ze kregen allebei behoefte aan een collega om de missie mee te delen. Toen Annika haar ‘gekke voorstel’ deed om samen te werken pakte Anja dat met beide handen aan. “Er zijn in deze sector veel één pits bedrijven die allemaal roepen in de woestijn, maar allemaal een andere kant op. Wij gaan naast elkaar staan en roepen dezelfde boodschap dezelfde kant op. Zo heb je beter bereik en is de boodschap helderder.”
Ouders begeleiden
Met de fusie creëren Anja en Annika ‘de wasbare luieroplossing onder één dak’. Ouders kunnen wasbare luiers huren én kopen. Tegelijkertijd bieden de dames een groot kennisplatform en luiers in alle varianten. Maar hoe vind je als klant dan de juiste luier? Misschien zit daarin wel de grootste meerwaarde van deze fusie. Samen brengen Anja en Annika twaalf jaar ervaring mee. Die ervaring zetten ze in om klanten te adviseren. “Dat is juist zo leuk aan dit werk: mensen begeleiden om van die hele grote brei van mogelijkheden uit te komen op iets dat in hun situatie past.” Die begeleiding stopt niet na de aankoop; ouders kunnen altijd aan de bel trekken voor hulp.
Kwaliteit voorop
‘De wasbare luieroplossing onder één dak’ houdt ook een veelzijdig assortiment in. Er zijn opties voor de ‘donkergroene ouder’ die op zoek is naar biologisch katoen, hennep en wol. Er zijn opties voor liefhebbers van trendy prints en voor ouders die vooral natuurlijke materialen voor hun kindje willen. Maar goedkope rommel vind je er niet. Kwaliteit, veiligheid en ethiek zijn erg belangrijk voor Anja en Annika. “We moeten zeker weten dat het product onder goede omstandigheden is gemaakt.”
Dat geldt ook voor de producten voor dameshygiëne die ze aanbieden. Zo wordt de MeLuna menstruatiecup in Duitsland gefabriceerd onder hoge kwaliteitsstandaarden. “De dameshygiëne producten zijn een logische aanvulling op het luierassortiment. Je wil natuurlijke materialen voor je kindje. Waarom zou je voor jouw eigen intieme delen dan wel chemicaliën accepteren?”
Hoop voor de toekomst
Nu de groene golf eindelijk op gang komt verandert langzaam ook het imago van de wasbare luier. Ouders zien steeds vaker de voordelen voor de gezondheid van hun kindje, voor de eigen portemonnee én voor de planeet. Bovendien brengen vrolijke stofjes de herbruikbare luiers in dezelfde categorie als kleding: modieus en waardevol. Zo lijkt de missie van Anja en Annika langzaam maar zeker concreet te worden. “Over een paar jaar zijn wasbare luiers de norm!”